Home Persoonlijke ontwikkeling Wat is een goede ochtendroutine? 10 tips! 

Wat is een goede ochtendroutine? 10 tips! 

Verbeterde slaap door meditatie

Een goede ochtendroutine zet de toon van de rest van je dag. Een ochtendroutine is voor iedereen anders, maar als je de meest succesvolle mensen bestudeerd, kom je erachter dat ze veelal een vergelijkbare routine hebben.

“If you win the morning, you win the day “ 

Er zijn maar weinig uren in de dag belangrijker, dan de vroege ochtenduren. Het maakt niet uit hoe fucked up gisteren was, of hoeveel je vandaag moet doen, een juiste ochtendroutine is je dagelijkse middel die ervoor zorgt dat je je dag op de juiste manier begint.

Het is tijd die je elke dag aan jezelf besteed. Het houd je gezond, scherp, helder, geïnspireerd en gemotiveerd! Combineer dit met de juiste Mindset en je zal verbaasd zijn van de mogelijke resultaten.

Als je succesvolle mensen bestudeert, kom je er vrij snel achter dat ze een aantal vergelijkbare gewoontes delen en een dagelijks ochtendritueel is daar een van.

Een ochtendritueel heeft een positieve invloed op zowel je mentale als fysieke gezondheid en beïnvloed je mentaliteit en productiviteit voor de rest van de dag. 

Iedereen is anders. Probeer een ochtendroutine te creëren die voor jou persoonlijk het beste werkt. Daarnaast is het belangrijk om vol te houden. Het duurt gemiddeld 21 dagen voordat je bent gewend aan een nieuwe gewoonte en 90 dagen voordat je een nieuwe leefstijl hebt gecreëerd.

Experimenteer wat voor jou het beste werkt als ochtendroutine.

Mijn ochtendroutine is als volgt. 

  • 5:45 opstaan.
  • 2 glazen water drinken
  • 20 minuten Yoga
  • 10 minuten mediteren met de Meditations Moments App
  • 45 minuten wandelen
    • Vaak in combinatie met een podcast of YouTube video.
    • Of lekker genieten van de vogeltjes die fluiten.
    • Of samen met mijn vriendin
  • 15 lezen.
    • in 95% van de gevallen een inspirerend boek over persoonlijke ontwikkeling.
  • Douchen.
  • Lekker ontbijt maken.
  • Koffie drinken.
  • +/- 8:30 aan de slag!

De beste dagen, zijn de dagen waarop ik mijn volledige ochtendroutine volg. Als ik hiervan afwijk, merk ik dat gelijk. Zowel in mijn stemming, productiviteit en creativiteit. Daarom probeer ik dagelijks deze routine aan te houden, ook in het weekend. Omdat ik me dan simpelweg beter voel 🙂

Als het een keertje niet goed uitkomt, pas ik gewoon mijn schema aan en maak ik bijvoorbeeld een mooie wandeling aan het einde van de dag.

Onderstaand 7, plus 3 bonustips voor een goede ochtendroutine.

1. Begin de dag van te voren met de voorbereidingen  

De dag van te voren plannen is misschien niet een direct onderdeel van je “ochtend routine”, maar het is effectieve manier om je dag goed te beginnen. Als je de avond van te voren al een planning hebt gemaakt, begin je dag al met een plan in gedachten. Als je geen planning hebt, weet je nog niet zeker welk probleem of taak je in eerste instantie wilde oppakken en wordt je snel ingehaald door afleidingen of gedachten.

2. To Do List: bepaal elke ochtend je doelstellingen en taken voor de rest van de dag. 

Plan je dag en doelen de avond van te voren, maar bepaal je concrete doelstellingen in de ochtend. Bijvoorbeeld, je bepaalt dat je de hele dag aan een project gaat werken, maar in de ochtend bepaal je hoeveel en wat je precies wilt afronden die dag. Maak het concreet!

Doelstellingen bepalen in de ochtend is een effectieve strategie, omdat veel mensen gemotiveerder zijn in de ochtend. Als je ambitieuze doelstellingen formuleert in de ochtend, zal je de rest van de dag je meer gedwongen voelen en gemotiveerd zijn om ze te halen.

3. Drink 1 of 2 glazen water 


70% van je lichaam bestaat uit water. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende vocht behoudt. Gemiddeld genomen heb je 7 tot 8 uur niet gedronken en gedurende de nacht verlies je veel vocht. Je lichaam is daarom bij het opstaan licht gedehydreerd. Het drinken van 1 of 2 glazen water direct na het opstaan heeft meerdere voordelen.

  • Goed voor je lichaam en geest.
  • Het vult het (verloren) vocht aan in je lichaam en dit zorgt ervoor dat je fitter en energieker voelt.
  • Voor 75% bestaan je hersenen uit vocht. Als je niet voldoende drinkt, kan dit ervoor zorgen dat je eerder hoofdpijn krijgt, vermoeider bent, minder scherp bent, en minder goed kan concentreren en functioneren. Zorg er dus voor je voldoende water drinkt, niet alleen in de ochtend, maar gedurende de gehele dag.
  • Ontgifting en reiniging. Het stimuleert het afscheidingsproces en zorgt ervoor dat de gifstoffen beter uitgescheiden worden.
  • Heeft een positief effect op je spijsvertering en stoelgang.
  • Het geeft je stofwisseling een positieve boost en dit kan ook weer helpen om af te vallen

4. Bekijk NIET je telefoon, tablet, of andere elektronische toestellen.

Iets wat geen onderdeel mag uitmaken van je ochtendroutine is het bekijken van je telefoon, e-mails of berichten. Het is een afleiding die de rest van je ochtendritueel en dag kan verstoren.

Het kan een negatief bericht of mail zijn, die direct en voor de rest van de dag invloed kan hebben op je motivatie of concentratie. Wacht in ieder geval tot je ochtendroutine is afgerond.

Wil je meer op dag voor elkaar krijgen en productiever zijn? Bekijk dan niet je mail voor het 11:00 uur is. Op deze manier heb je 3 uur effectief de tijd om je belangrijkste taak of taken af te ronden. Daarnaast stel je jezelf hiermee proactief op, in plaats van reactief.

5. Begin met een ochtend workout! Strek, beweeg en sport! 


Beweging in de ochtend zorgt ervoor dat je je hartslag verhoogt en zorgt voor een goede bloedsomloop. Je helpt je lichaam letterlijk op beter op te starten.

Beweging in de ochtend biedt ook vele voordelen:

  • Meer energie en gelukkiger voelen. Tijdens het bewegen komt endorfine vrij en die zorgt ervoor dat je een gelukkig gevoel krijgt. Hierdoor begin je de dag al op goede manier en heb je een van je eerste overwinning al te pakken.
  • Gewichtsverlies. Je metabolisme begint al vroeg op de dag, dit heeft een positief effect op je vetverbranding.
  • Vrijheid. Ook niet onbelangrijk, je hebt vrijheid in de avond 😉
  • Positief effect op je hersenen. Het verhoogt je mentale focus, scherpte en alertheid.  Door de beweging komen je hersenen in een hogere versnelling. Hierdoor kan je beter informatie verwerken en schakelen doordat je je actieve brein is aangezet door het sporten.

Daarnaast blijkt uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen die in de ochtend sporten, er vaker in slagen zich aan de routine te houden, dan mensen die in de middag of avond sporten.

De reden hierachter is dat wanneer je opstaat, je uitgerust bent en gemotiveerd. Als je een lange dag hebt gehad, bestaat de kans eerder dat je geen zin hebt of geen motivatie hebt om te gaan sporten.

6. Lezen 

Vele succesvolle mensen lezen in de ochtend. Het is vergelijkbaar met sporten. sporten zorgt ervoor dat je lichaam opstart en klaar is voor de dag en lezen zorgt ervoor dat je je hersenen opstarten.

Het maakt niet zo zeer uit wat je leest, maar mijn eigen voorkeur gaat ernaar uit om iets motiverends, educatiefs of inspirerends te lezen.

7. Meditatie

Meditatie biedt vele gezondheidsvoordelen en is een uitstekende manier om je hoofd te zuiveren, stress te verlichten en je beter te concentreren gedurende de dag.

Elk moment van de dag kan je meditatie toepassen, maar het is extra krachtig in de ochtend. Neem voordat je begint aan je dag even de tijd om in stilte te zitten. Leeg je hoofd en concentreer jezelf op je ademhaling. Focussen op je ademhaling is overigens een van de makkelijkste manieren om te mediteren. Later zullen we dieper ingaan op dit onderwerp. Een van de vele oefeningen die je kan toepassen is onderstaande.

8. Neem een koude douche 

Niet veel mensen staan er bij stil, maar koud douche biedt vele gezondheidsvoordelen. Bekijk onderstaande video voor een duidelijke uitleg.

Voordelen koude douche in een notendop: 

    1. Versnelt de stofwisseling
    2. Verbetert het immuunsysteem
    3. Betere bloedcirculatie
    4. Glanzender haar
    5. Gezondheid van de huid
    6. Betere afvoer overtollig lymfevocht
    7. Reguleren van de lichaamstemperatuur

9. Dankbaarheid

Leven vanuit een staat van dankbaarheid is een van de sleutels tot het creëren van een gelukkiger leven en een leven met zingeving. De dag starten met een dankbaar gevoel kan de productiviteit voor de rest van de dag positief beïnvloeden.

Mensen die dankbaarheid beoefenen hebben verhoogde niveaus van positief denken hebben en lagere niveaus van negatief of depressief denken. Dankbaar zijn en dankbaar in het leven staan creëert helderheid, bewustwording en een positieve mindset.

Dankbaarheid is bedoeld om een ​​positief denkpatroon op te bouwen dat leidt tot gedragsverandering.

10. Schrijven


Het opschrijven van je gedachtes en doelen in de ochtend heeft diverse voordelen: een heldere geest, verbeterde creativiteit, verbeterde productiviteit, tijd voor zelfreflectie.

In de ochtend kan je in alle rust goed nadenken over al gedachten en deze laten vloeien op papier. Neem de tijd voor zaken zoals dankbaarheid, planning van je dag, wanneer is je dag een succes, toekomst, visualiseren, mooie herinneringen, doelen, etc.

 

 

 

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here