Home Gezondheid Waarom is sporten in de ochtend zo belangrijk en wat zijn de...

Waarom is sporten in de ochtend zo belangrijk en wat zijn de voordelen?

Waarom is sporten in de ochtend zo belangrijk en wat zijn de voordelen

Waarom is sporten in de ochtend zo belangrijk en wat zijn de voordelen van sporten in de ochtend? Dat ga ik met je delen in dit artikel.

Zelf ben ik een grote fan van het volgen van een ochtendroutine.

En sporten (of bewegen) in de ochtend zou ook onderdeel moeten zijn van jouw ochtendroutine. Er zijn namelijk meerdere voordelen.

If you Win the moning, you win the day

Ik ben op onderzoek gegaan en heb hieronder 7 voordelen benoemd. Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je wordt gemotiveerd om iets eerder op te staan en je dag te starten met beweging! 🙂

1. Sporten in de ochtend verbetert je metabolisme

Vrouw die aan het hardlopen en sporten is om gezond en productief te blijven

Excess Post-Exercise Oxygen Consumptions (EPOC) is een modewoord in de fitnessbranche. In feite betekent het dat je lichaam meer calorieën verbrandt. Ook na je training, zelfs als je achter een bureau zit of in je auto rijdt.

Afhankelijk van de zwaarte van de training zal het EPOC-effect meestal twee tot tien uur aanhouden. De hoeveelheid energie die dat vergt, zal ergens tussen de 150 en 200 kcal liggen

Meer weten over EPOC? Lees alles over EPOC op de website van runnersworld. 

Elke keer dat je eet, kan je lichaam 1 van de 3 dingen doen met de calorieën die je binnenkrijgt.

  1. Het kan het gebruiken om je lichaam weer aan te vullen
  2. Het kan het bewaren voor later (vet!)
  3. Of kan de calorieën als energiebron gebruiken

Wat denk je dat er gebeurt als je eet na het sporten? Juist, je vult je lichaam aan.

Wat gebeurt er als je later op de dag eet terwijl je metabolisme nog steeds schommelt van je ochtendtraining?

Je raadt het al, je vult je lichaam aan en verbruikt calorieën om aan je hogere metabolische behoeften te voldoen.

Dit voordeel heb je niet als je later op de dag gaat sporten.

2. Meer energie gedurende de dag

Meer energie gedurende de dag door te sporten in de ochtend

Regelmatige lichaamsbeweging is ideaal voor het stimuleren van energie en het verminderen van vermoeidheid.

Als je traint, gaan zuurstof en voedingsstoffen naar je hart en longen. Dit verbetert je cardiovasculaire systeem en je algehele uithoudingsvermogen.

Door vroeg te trainen kun je jezelf gedurende de hele dag energieker voelen.

3. Door ’s ochtends te sporten, verbrandt je meer vet

Meer vet verbranden door in de ochtend te sporten

Door te sporten kun je in het algemeen vet verbranden. Maar sporten in de ochtend is veel effectiever als het gaat om het verbranden van calorieën en overtollig vet.

De reden hiervoor is dat de vetoxidatie van nature plaatsvindt als de training voor het ontbijt wordt gedaan.

Als je echt meer vetten en calorieën wilt verbranden, is efficiënte vetoxidatie iets dat je nodig hebt.

Het helpt je niet alleen om vetten te verbranden, het kan je ook helpen om de kans op diabetes te minimaliseren.

Bovendien bootst een oefeningsroutine voor het ontbijt ook de manier na hoe vasten werkt, wat blijkbaar een zeer goede factor is bij het afvallen.

4. Sporten in de ochtend kan je helpen om een sterke zelfdiscipline te ontwikkelen

Quote Jim Rohn Discipline is the bridge between goals and accomplishment

Vroeger in de ochtend opstaan ​​om te sporten kan je discipline verbeteren. Net zoals bij elke gewoonte, wordt het ontwikkelen van de discipline om ’s ochtends op te staan ​​en te sporten alleen maar gemakkelijker met de tijd.

Misschien nog belangrijker is dat deze discipline waarschijnlijk zal overslaan naar andere gebieden van je leven.

Je zal bijvoorbeeld meer motivatie hebben om gezond te eten.

5. Een ochtend trainingsroutine zal bijdragen om consistentie te ontwikkelen

Nieuwe gewoontes door te sporten in de ochtend

Als je in de ochtend gaat sporten is er minder afleiding en zorg je ervoor dat je trainingsschema niet wordt onderbroken door andere dagelijkse dingen die gedurende de dag op je pad komen.

Als je ’s avonds na het werken gaat sporten, loop je sneller het risico om het uit te stellen.

Bijvoorbeeld doordat je nog boodschappen moet doen, of dat je later thuis komt uit het werk, of dat je simpelweg “te” moe bent en geen “zin” meer hebt om te sporten.

Daar gaat je training en consistentie.

De ochtend is het moment waarop je de minste kans hebt dat je er iets tussenkomt. Met minder afleiding is de kans groter dat je doorgaat met je training.

Maak van het sporten in de ochtend je eerste prioriteit en plan het in. Hierdoor kan je het consistent inplannen en er een gewoonte van maken. Een gewoonte die je ongetwijfeld verder gaat helpen om een betere versie van jezelf te worden.

6. Sporten in de ochtend verbetert je fysieke en mentale energie

Sporten in de ochtend verbetert je fysieke en mentale energie

Beweging kan een perfecte energiebron zijn, iets wat velen van ons nodig hebben als we onze dag starten.

Maar daarnaast is ook aangetoond dat sporten in de ochtend de hele dag de focus en het mentale vermogen verbetert.

Je zult je niet alleen wakker voelen en meer energie hebben na je training, maar je geest zal ook klaar zijn en aanstaan om de taken die je die dag hebt uit te voeren.

7. Beter voelen door sporten in de ochtend

Beter voelen door sporten in de ochtend

Lichamelijke activiteit is een natuurlijke remedie tegen stress. Tijdens het sporten maken je hersenen meer endorfines aan, de ‘feel-good’-neurotransmitters. Het fungeert ook als afleiding van angstige gedachten.

Sporten in de ochtend is een perfecte manier om de dag positief te beginnen. Je zult ook een gevoel van voldoening voelen, waardoor je een optimistische kijk op de dag krijgt.

Sporten in de ochtend

Ik begon dit artikel met de quote: If you win the morning, you win the day. Ik denk dat alleen die quote al voldoende zegt.

De eerste overwinning voor de rest van de dag heb je al. Ik hoop dat dit in combinatie met bovenstaande voordelen jou ook overtuigd om die stap te nemen. Ga eerder naar bed, sta een uurtje eerder op en neem die tijd voor jezelf.

Heb je nou geen zin om gelijk een uur te hardlopen, of een uur te sporten in de sportschool? Begin dan met kleine stapjes. Een kleine wandeling, of een paar push-ups om je bloed te laten pompen zijn al beter dan niets! Dat doe ik zelf ook ^^

Daarnaast adviseer ik je om een ochtendroutine te volgen. Dat is in mijn optiek een van de meest krachtige tools om resultaten te bereiken, zowel in je privé als werkleven.

Boekentips voor een goede ochtendroutine >> The Miracle Morning – Hal Alrod  En Dear Good Morning van Lienke de Jong

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here