Home Persoonlijke ontwikkeling 15 ideeën voor doelen voor een beter 2022

15 ideeën voor doelen voor een beter 2022

Doelen stellen. 15 ideeën voor doelen voor een beter 2022

Deze week deel ik 15 ideeën voor doelen die je kunt stellen voor een beter jaar in 2022. Doelen die jezelf kunt stellen om ervoor te zorgen dat je de richting uitgaat die je uiteindelijk wilt gaan. Maar laat ik eerst nog wat uitleg geven waarom je SMART-doelen moet stellen voor 2022 en wat SMART doelen precies inhouden.

Lees ook dit artikel met daarin vijf belangrijke regels voor het stellen van doelen.

Waarom moet je SMART-doelen voor 2022 stellen?

Zonder een gevoel van richting of verantwoordelijkheid worden doelen gemakkelijk uit het oog verloren.

Het is dan ook niet gek dat ongeveer 80% van de goede voornemens voor 15 februari alweer vergeten zijn. Je hebt er vast wel eens van gehoord dat de sportscholen begin januari plotseling heel druk bezet zijn en dat na een paar weken als de helft niet meer komt opdagen 😉

Dus als je van plan bent om meer omzet te draaien, om af te vallen, geld te besparen of een nieuwe vaardigheid te leren, dan kun je maar beter een helder plan hebben.

En dit plan, oftewel je doelen, SMART formuleren.

SMART-doelen

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Relevant
  • Tijdsgebonden

De SMART-methode zorgt ervoor dat je doelen échte doelen worden.

Dit komt doordat je je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt.

Als je doel al de 5 punten aanvinkt, maak je het jezelf makkelijker om doelen voor 2022 te behalen.

Zonder specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant of tijdgebonden te zijn, heb je een hoop en teveel grijze gebieden om in te spelen.

Als je doelen gaat stellen in het nieuwe jaar en je wilt resultaten zien waar je naar op zoek bent, dan is het bijzonder waardevol om SMART-doelen te stellen.

Het eerste wat je moet doen is je doel identificeren, erin geloven dat je het kunt bereiken en het ook echt opschrijven.

Het opschrijven van je doel houd je namelijk verantwoordelijk en verhoogt je kansen om het te bereiken met bijna 150%.

Lees hier meer over SMART doelen opstellen

7 belangrijke gebieden in je leven om SMART doelen te stellen.

  • Carrièredoelen
  • Financiële doelen
  • Gezondheidsdoelen
  • Relatie Doelen
  • Vrijetijdsdoelen
  • Persoonlijke ontwikkelingsdoelen
  • Spirituele Doelen

Meer weten over hoe je doelen moet stellen?

Lees dan dit artikel over hoe je doelen moet stellen

En dit artikel met daarin 18 voordelen van het stellen van doelen

En lees hier waarom consistentie belangrijk is om je doelen te behalen.

15 Voorbeelden van doelen die je kunt stellen in 2022 om je leven te verbeteren

Bij deze voorbeelden ligt de focus niet altijd op harde cijfers. Zoals; voor het einde van het jaar wil ik …. omzet per maand maken, of eind van het jaar wil ik maximaal 75 kg wegen, maar het zijn vooral dingen die je kunnen helpen aan een beter leven en goed jaar.

Uiteraard heb ik ook voor mezelf heldere SMART doelstellingen op zowel privé en zakelijk vlak, maar dit zijn vooral dingen die belangrijk zijn om niet te vergeten, of die kunnen bijdragen aan een beter jaar.

1. Bepaal elke dag minimaal 3 dingen waarvoor je dankbaar bent.

Denk na over de dingen waar je dankbaar voor bent in je leven.

Dit zal je helpen een gelukkiger leven te leiden en je tevredener te voelen met je huidige omstandigheden.

Schrijf elke avond in een dankbaarheidsdagboek om jezelf een tastbare herinnering te geven van de goede dingen die je in je leven hebt.

Je dankbaarheid dagboek hoeft niet lang te zijn.

Het kunnen gewoon opsommingen zijn van de dingen waar je op dat moment bijzonder dankbaar voor bent.

Waar ben jij dankbaar voor? Probeer daar elke dag eens bij stil te staan.

Het mooie weer, de wind, de zon, de mensen om je heen, een leuk geluksmomentje, een mooie film of boek, het dak boven je hoofd, een mooie wandeling, telefoongesprek.

Zelfs al is het maar één klein ding, het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek zal je mentale gezondheid en je vooruitzichten voor de toekomst verbeteren.

Leef in het nu en geniet.

2. Neem elke week 30 minuten om te evalueren

Neem eenmaal per week 30 minuten de tijd om na te denken over je successen of prestaties van die week om jezelf gemotiveerd te houden en om door te gaan met het bereiken van je grotere doelstellingen.

Een deel hiervan is het vieren van de kleine successen, maar een ander deel is het bewust herkennen wanneer je dingen goed doet.

Vaak richt je jezelf op de dingen die je verkeerd doet en blijf je stilstaan bij je fouten of tekortkomingen.

Dat kan je ook tegengaan door elke week wat tijd te nemen om na te denken over alles wat je wel goed hebt gedaan. Dit kan helpen om wat van die negatieve zelf praat te verminderen.

3. Wandel elke dag minimaal 30 minuten.

Maak elke dag een wandeling van 30 minuten. Dit kan gewoon vanuit huis zijn, in het bos of tijdens je lunchpauze.

Als het een doel is om je fysieke gezondheid te verbeteren en stress te verminderen, dan is het een goed plan naar buiten te gaan en wat frisse lucht en zonlicht te krijgen.

Het kan je helpen om gewicht te verliezen als je het koppelt aan andere gezonde gewoontes, je geest een verfrissende pauze geven.

Lees hier meer over de voordelen van wandelen in de natuur.

4. Voltooi een 30-dagen uitdaging.

Uitdagingen van 30 dagen zijn een goede manier om iets nieuws uit te proberen en te zien of het uiteindelijk voor je werkt.

Het werkt zo goed omdat er altijd een duidelijk eindpunt in zicht is, het is volledig meetbaar en het werkt vaak uitdagend.

Als het goed bevalt en je merkt welke voordelen je er allemaal uit haalt, kun je de gewoonte voortzetten en er een nieuwe dagelijkse routine van maken.

Er zijn veel soorten 30-dagen challenges om te proberen. Probeer vooral iets te kiezen wat goed bij jou past.

Denk aan een:

  • 30 dagen push up challenge.
  • 30 dagen opstaan op een vaste tijd.
  • Elke dag 10 pagina’s lezen van een boek.
  • 30 dagen elke dag de dag beginnen met sporten.
  • Elke dag mediteren. Begin vooral klein. Beter structureel elke dag 2 minuutjes, dan een paar keer lang en daarna niet meer.
  • 5 km per dag wandelen voor 30 dagen lang

5. Neem één keer per maand contact op met een familielid. 

Neem één keer per maand contact op met een ver familielid om familierelaties in stand te houden die anders op afstand komen te staan.

Als families opgroeien en uit elkaar gaan wonen, is het gemakkelijk om het contact te verliezen en alleen nog maar te praten op feestdagen en verjaardagen.

Dat is erg jammer en hoeft helemaal niet zo te zijn.

Zo heb ik dit jaar de doelstelling om elke maand minimaal 1 iemand te bellen die me dierbaar is.

Denk aan ooms, tantes, neven, nichten en natuurlijk mijn opa die inmiddels al 93 is.

Dit zal je helpen om die relaties in stand te houden en er is geen excuus meer om dat niet te doen met de hedendaagse moderne technologie.

Je zal merken hoe dierbaar het is en hoe erg je iemand hiermee kunt verrassen.

Kleine moeite, veel waardevolle momentjes.

6. Neem één keer per maand contact op met een oude vriend of kennis.

Deze sluit goed een op een aan op bovenstaand punt, maar dan gericht op oude vrienden en kennissen.

Je moet de termijn vooral voor jezelf bepalen en bepalen hoe belangrijk het voor je is, maar helemaal in deze tijd is het bijzonder gemakkelijk om even contact te leggen met iemand.

Contact op te namen met iemand die dierbaar voor je is, of ooit was.

Zo heb ik recentelijk 2 van mijn oud schoolgenoten gebeld (< 8 jaar geleden) en daaruit zijn 2 vriendschappen voorgezet. 2 waardevolle vriendschappen met echt diepgaande en mooie gesprekken.

En zo probeer ik nu regelmatig vrienden te bellen die ik wat minder spreek.

Vaak volgen daaruit ook mooie gesprekken en regelmatig leuke ontmoetingen.

7. Huis opruimen

Deze staat ook op mijn persoonlijke doelenlijst 🙂

Organiseer en ruim elke maand een kamer op in je huis totdat je het hele huis hebt opgeruimd om een meer georganiseerde omgeving te creëren om in te wonen en te werken.

En stop daar niet noodzakelijk.

Doe de dingen weg die je niet meer nodig hebt of gebruikt en organiseer de dingen die je wel nodig hebt.

Zodra je in staat bent om je leefruimte te ontruimen, zal je merken dat er een last van je schouders valt.

Uiteindelijk zal je ook minder tijd besteden aan het zoeken naar spullen tussen al je bezittingen.

Verkoop, doneer of gooi je ongewenste spullen weg.

Moment van schrijven is 15 januari en ook ik ben eraan begonnen 🙂  En het voelt heerlijk en werkt ook stimulerend om meer spullen weg te doen.

Om ruimte te creëren in je huis en in je hoofd.

8. Lees elke maand een nieuw boek.

Het hele leven is een grote ontwikkeling, ontdekking en leer reis. Probeer elke een maand een nieuw boek te lezen.

Of het nu fictie of non-fictie is, lezen zal niet alleen helpen je kennisniveau te vergroten, maar het zal ook je woordenschat scherp houden, inzichten opleveren, je mindset veranderen, je schrijfvaardigheid verbeteren en je beter in staat stellen om problemen op te lossen.

Zoek de onderwerpen die je het meest interesseren en pak boeken die daarmee te maken hebben.

De kans is groot dat je een boek niet meer wilt wegleggen als het gaat over iets waar je gepassioneerd over bent.

Artikelen over boeken:

9. Mediteer elke dag 10 minuten.

Mediteer 10 minuten per dag om je mentale gezondheid te verbeteren en je vermogen om met tegenslagen om te gaan.

Lukt 10 minuten niet? Begin dan vooral klein.

Consistent 2 a 3 minuten per dag mediteren is effectiever dan soms 10 minuten.

Lees hier meer over meditatie.

Meditatie heeft veel gezondheidsvoordelen, zoals het verbeteren van je immuunsysteem tot het vergroten van je vermogen om je te concentreren.

Leer hoe je je gedachten kunt observeren zonder er een oordeel over te vellen.

Dit zal je helpen je angst te verminderen en je weerbaarheid tegen stress te vergroten.

Lees hier meer over wat meditatie precies is.

En lees hier meer over 10 voordelen van meditatie.

10. Als je bij iemand anders bent, laat dan je telefoon ergens anders liggen.

Laat je telefoon ergens anders liggen als je bij iemand bent om respect te tonen voor de tijd die je met die persoon doorbrengt en om het meeste uit het samen zijn te halen.

Leef in het nu en richt je aandacht op de juiste dingen en mensen om je heen.

Of je nu een dagje weg bent met je familie of wat gaat drinken met een vriend.

Leg je telefoon weg en geef al je aandacht aan de mensen (en het moment) die op dat moment bij je zijn.

Jezelf loskoppelen van technologie wanneer je in de aanwezigheid van anderen bent, zal je helpen om de relaties te voeden die aan het eind van de dag echt betekenisvol zijn in je leven.

11. Telefoon minder gebruiken

Overigens is het voor mij dit jaar ook een doel om mijn telefoon in het algemeen minder te gebruiken. Niet alleen bij het samenzijn van mijn dierbaren, maar ook tijdens het kijken van een leuke film of serie, of tijdens mijn werkzaamheden.

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat het gewoon een automatisme (verslaving) is om de telefoon te pakken, in te loggen en zinloos te scrollen.

Echt zonde van de tijd.

Wat bij mij het beste werkt, is gewoon het wegleggen van mijn telefoon op een andere plek.

En voor dit jaar is dat zeker een doel, zodat ik mijn aandacht kan richten op de juiste dingen.

Of dat nou privé is, voor mijzelf, of zakelijk.

Kijk tip : The Social Dilemma netflix.

12. Leer binnen 6 maanden een nieuwe vaardigheid of hobby.

Wat is iets waar je altijd al in geïnteresseerd bent geweest, maar nooit hebt nagestreefd?

Stel een datum vast om je met deze activiteit bezig te houden en houd je eraan.

Je kunt elke vaardigheid leren als je je zinnen erop zet.

Een aantal voorbeelden van vaardigheden die je kunt leren:

  • Een nieuwe taal leren
  • Basis cursus fotoshop
  • Website bouwen
  • Koken
  • Mediteren
  • Een sport
  • Een instrument bespelen

Wat is iets wat jij graag wilt leren?

13. Bouw een noodfonds met 6 maanden aan uitgaven.

Deze heb ik al meerdere keren voorbij horen komen. Van Michael Pilarczyk, maar ook van diverse andere bronnen zoals profit first en financieel gerelateerde boeken of podcasts.

Zorg ervoor dat je een noodfonds hebt voor het liefst minimaal 6 maanden om ervoor te zorgen dat je voorbereid bent op het onverwachte.

Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Weet wat je uitgaven zijn en hoeveel het zou kosten om je huidige levenskwaliteit te handhaven als je je huidige inkomen zou verliezen.

Het is beter om klaar te zijn als zo’n situatie zich voordoet, dan in paniek te raken omdat je je rekeningen niet meer kunt betalen.

Dit is overigens voor mij ook een belangrijke doelstelling.

Op bijzonder veel vlakken scoor ik erg hoor en ben ik super tevreden en vooral gelukkig.

Maar op financieel vlak moet ik nog grote stappen zetten, maar daar ben ik consistent en aandachtig mee bezig en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt 😉

14. Ga minimaal 1 keer per jaar naar het buitenland

Reis dit jaar naar een nieuwe plek om uit je comfortzone te komen en je cultureel bewuster te worden van anderen in de wereld.

Verbreed je horizon door ergens heen te reizen waar je nog nooit bent geweest. Dit zal je helpen onafhankelijk te worden en een waardering te ontdekken over hoe andere mensen in deze wereld leven.

Het is belangrijk om af en toe uit je dagelijkse routine te stappen om wat perspectief te krijgen en een reminder te krijgen dat de wereld niet zo klein is als je je waarschijnlijk elke dag voorstelt.

15. Neem elke dag tijd voor je echtgenoot of partner.

Relaties vergen voortdurend inspanning om succesvol te zijn, dus neem de tijd om die van jou elke dag op de een of andere manier te voeden.

Het is erg belangrijk om een sterke relatie met je partner te onderhouden, betrokken te blijven bij elkaars leven en problemen te delen waar een van jullie mee kampt.

Misschien kan je elkaar halverwege de dag ontmoeten voor een snelle lunch of kan je eind van de avond even tijd nemen om met elkaar te praten.

Maar geef elkaar de juiste en oprechte aandacht. Ook dit draagt bij aan een beter leven en beter jaar 🙂

Laatste gedachten over de jaarlijkse Doelen 2022

Dingen kunnen drastisch veranderen in de loop van een jaar en als je weet waar je voor wilt gaan, hoef je niet te wachten tot een specifieke datum.

Begin vandaag nog met één ding waar je je echt op kunt richten.

Vergeet ook niet dat je doelen in de loop van de tijd kunnen veranderen.

Evalueren en bijstellen is een groot onderdeel van uiteindelijk succesvol zijn. Wat dat ook voor jou persoonlijk mag betekenen.

Persoonlijke groei vindt niet plaats in één grote golf van inspanningen.

Het gebeurt langzaam in de loop van de tijd door je realistische doelen bij te houden en in kleine maar effectieve veranderingen in je leven aan te brengen.

Hoe bepaal jij je doelen?

Ik heb mijn doelen als volgt opgesplitst.

Top 3 belangrijkste doelen 2022.

En daarna

  • Carrière / zakelijk
  • Gezondheid
  • Persoonlijke ontwikkelingsdoelen: Skills / vaardigheden
  • Vrijetijdsdoelen zoals plezier / relaties / ervaringen / privé
  • Financieel
  • Spirituele doelen

En ik heb nog een aantal leefregels toegevoegd.

Leefregels zoals

  • Meer plannen (Jaar, kwartaal, maand, week en uiteindelijk per dag)
  • Consequent opstaan
  • Consistentie (elke dag iets doen)
  • Minder op Social Media en mijn telefoon in het algemeen. Voegt weinig toe en is vooral afleiding.
  • Altijd helder hebben wat de belangrijkste werkzaamheden zijn en deze uitvoeren. Werkzaamheden die me vooruit helpen richting mijn doel.

Hoe ga jij om met jouw doelen voor 2022?

Heb je ze helder, concreet en SMART opgeschreven?

Geloof erin.

En weet waarom die doelen belangrijk voor je zijn.

Zorg ervoor dat ze in zicht blijven, dus pak ze er regelmatig bij of hang ze ergens op.

Evalueer, stuur bij en blijf eraan werken.

Succes met jouw doelen voor 2022 en verder.

Succes, maar ook veel plezier 😉

 

 

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Mobiele versie afsluiten