Home Succes 5 simpele tips om gemakkelijker uit je bed te komen

5 simpele tips om gemakkelijker uit je bed te komen

5 simpele tips om gemakkelijker uit je bed te komen

Vind je het moeilijk om ’s morgens uit bed te komen? In dit artikel deel ik 5 simpele tips die je kunnen helpen om gemakkelijker op te staan.

“If you win the morning, you win the day” 

Lees hier alles over een wat een goede ochtend routine is + 10 tips en hier wat de voordelen zijn van een goede ochtendroutine. 

De beste weken zijn de weken waarin ik een strakke ochtendroutine volg. Waarop ik elke dag op hetzelfde tijdstip opsta en elke ochtend zeeën van tijd heb, puur voor mijzelf en zonder enige afleiding.

Ik heb nog steeds af en toe moeite om ’s ochtends uit bed te komen, maar na het toepassen van deze 5 tips, ben ik er een stuk beter in geworden.

Dus als je geïnteresseerd bent om een ochtendmens te worden of je wilt makkelijker uit je bed komen, dan is het belangrijkste waar je rekening mee moet houden, dat je een reden nodig hebt om het te doen.

Je moet je reden vinden waarom je vroeg wil beginnen opstaan.

Misschien is dat je meer tijd wilt hebben op een dag. Misschien vind je dat je ’s ochtends productiever bent als je net wakker bent. Misschien is het omdat je veel werk hebt dat overdag gedaan moet worden en je wilt je avonden vrijmaken voor vrienden en familie en de leuke dingen die je wilt doen.

En als je eenmaal je reden hebt gevonden om vroeg op te staan, kun je deze vijf tips volgen om dat proces makkelijker te maken.

Tip. Nummer één is, gebruik je telefoon niet als wekker.

Dit is slecht om een aantal redenen. En de belangrijkste is dat je telefoon een afleidingsapparaat is, met Instagram, Facebook, en alle andere apps.

Op deze manier ga je direct reageren op wat er op je af komt. In plaats van proactief te zijn, wordt je reactief en reageer je op alle afleidingen die op je af komen.

De tweede reden is dat als je je telefoon als wekker gebruikt, er een goede kans is dat je hem al gebruikte voordat je ging slapen. En de wetenschap toont aan dat dat een belangrijke invloed heeft aan een gebrek aan kwaliteit in je slaap.

De wetenschap laat zien dat als je je telefoon gebruikt voordat je slaapt, cortisol in je hersenen vrijgeeft, wat het stresshormoon is, wat invloed heeft op de kwaliteit van je slaap.

Je wilt niet gestrest zijn als je probeert in een diepe slaap te vallen.

Als je denkt dat je prima in slaap kunt vallen met je telefoon, dan kan dat zo zijn, maar het is geen goede slaap.

De oplossing daarvoor is om de oplader van je telefoon uit de buurt van je nachtkastje te halen, hem naar het einde van de kamer te verplaatsen of zelfs naar een andere kamer.

Tip nummer twee is om op dezelfde tijd wakker te worden.

Elke ochtend. Zelfs in het weekend.

Je wilt je eigen slaapritmes creëren en je interne klok van je lichaam houdt van een vast ritme. Hoe vaker je dit consistent doet, hoe gemakkelijker het zal worden. En hoe vaker je automatisch op een vast tijdstip wakker zult worden en ook met meer energie en zin in de dag.

Een vaste wektijd creëren duurt in mijn ervaring ongeveer een week om aan te wennen. Het zal steeds makkelijker gaan naarmate de tijd verstrijkt in ongeveer een week tot twee weken later, ga je er echt aan wennen.

Nummer drie is om nooit meerdere alarmen in te stellen.

You snooze you loose

Je zou kunnen denken dat meerdere alarmen een veiligheidsnet is om zeker te zijn dat je wakker wordt, maar de meeste mensen gebruiken dat gewoon als een kans om in bed te blijven tot, je weet wel, de derde wekker voor tijden snooze.

Als je meerdere alarmen instelt, geef je jezelf onbewust toestemming om door te slapen tot na het eerste alarm en het tweede alarm. Dus je moet jezelf trainen om goed te reageren, op dat eerste alarm.

Nummer 4: Ga vroeger naar bed

Dit is toch wel een van de meest voor de hand liggende tips. Overigens wel een hele logische en belangrijke tip. Vroeg opstaan betekent niet dat je minder (of te weinig!) moet slapen. Probeer erachter te komen wat jouw slaapbehoefte is en hou hier rekening mee bij het bepalen van je ”bedtijd”.

Als je makkelijker wilt opstaan, gaan dan ook wat vroeger naar bed, zodat je alsnog aan jouw gewenst aantal slaapuren komt! Zelf probeer ik altijd minimaal 7e uur te slapen, maar als ik om 6:00 wil opstaan, betekent dit dat ik om 22:30 al echt probeer te gaan te slapen.

Vijfde tip: bereid je vanavond voor, zodat het zo makkelijk mogelijk is om uit bed te springen en je dag door te brengen.

Een van de belangrijkste redenen is om een plan te hebben. Precies weten wat je gaat doen en waarom je dit gaat doen.

Het helpt mij persoon ontzettend om de avond van te voren al een lijstje te maken van de dingen die ik de volgende dag wil doen.

Daarnaast werkt het voor mij ook erg goed om tijd voor mezelf in te plannen. Hiermee bedoel ik dat ik me niet regelrecht op mijn to do lijst stort, maar ook tijd inplan voor leuke dingen die goed zijn voor mijn eigen welzijn en ontwikkeling.

Dingen zoals mediteren, boeken lezen, of zo ga ik de laatste tijd elke ochtend (oké, bijna elke ochtend 😉 ) zwemmen in natuurwater.

Of gewoon uitkijken naar een heerlijke kop koffie of kop thee, om daarna in alle rust en controle je dag te beginnen.

Bonus tip: Geef jezelf een onweerstaanbare reden om vroeg op te staan

Je wilt graag een paar uur extra winnen per dag door vroeg op te staan? Laat de dingen die je dan ’s morgens vroeg plant een extra reden zijn om op te staan. Plan ’s morgens vroeg dus dingen waarvoor je effectief wilt opstaan.

Wil je in de ochtend gaan sporten, maar hou je daar helemaal niet van? Dan ga je vroeg opstaan associëren met iets wat je niet leuk vindt en je motivatie verliezen. Verandering wordt duurzaam wanneer je het associeert met dingen die leuk zijn.

Als je deze vijf (6) tips volgt, heb je mijn persoonlijke garantie dat ’s morgens uit bed komen een stuk makkelijker wordt en dat je misschien ontdekt dat ’s morgens uit bed komen echt niet zo erg is.

 

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Mobiele versie afsluiten