Er zijn 5 stappen die je kunt nemen om je mentaal gevoel te verbeteren. Door deze dingen te proberen kun je je positiever voelen en het beste uit het leven halen.

Ik ben geen medisch expert en dit zijn vooral 5 manieren uit mijn eigen ervaring om jezelf mentaal beter te voelen. Als je echt mentaal hulp nodig hebt, neem dan uiteraard contact op met een medisch specialist en iemand die hiervoor is opgeleid.

“You don’t have to control your thoughts. You just have to stop letting them control you.”
Dan Millman

1. Leer nieuwe vaardigheden

Online Leren platforms

Het leren van nieuwe vaardigheden kan ervoor zorgen dat je jezelf mentaal sterker en beter gaat voelen. Dit kan onder andere komen door:

  • Het zelfvertrouwen te vergroten en de eigenwaarde te verhogen.
  • Het je helpt een gevoel van doelgerichtheid op te bouwen.
  • Daarnaast kan het je helpen te verbinden met anderen.

Zelfs als je het gevoel hebt dat je niet genoeg tijd hebt, of dat je misschien geen behoefte hebt om nieuwe dingen te leren, zijn er veel verschillende manieren om het leren van nieuwe dingen in je leven te brengen.

Enkele dingen die je zou kunnen proberen zijn:

  • Probeer een nieuwe verantwoordelijkheid op je werk op je te nemen, zoals het begeleiden van een junior medewerker of het verbeteren van je presentatievaardigheden.
  • Probeer iets nieuws te leren koken. Zoek informatie over gezond eten en kooktips.
  • Werk aan een doe-het-zelf project, zoals het repareren van een kapotte fiets, kapotte kast of iets andere. Online zijn er genoeg video tutorials te vinden.
  • Overweeg je in te schrijven voor een cursus. Je zou kunnen proberen een nieuwe taal te leren of een praktische vaardigheid zoals online marketing vaardigheden.
  • Probeer nieuwe hobby’s die je uitdagen, zoals een blog schrijven, een nieuwe sport beoefenen of leren schilderen.

Doe dit vooral niet:

Het gevoel creëren dat je iets perse moet als dit je niet interesseert. Het is het beste om activiteiten te doen die je leuk vindt en er een deel van je leven van te maken.

Interessante artikelen om ook te bekijken:

2. Aandacht besteden aan het huidige moment (mindfulness)

Mentaal beter voelen door mindfullnes

Meer aandacht besteden aan het huidige moment kan je geestelijk welzijn verbeteren. Dit omvat je gedachten en gevoelens, je lichaam en de wereld om je heen.

Sommige mensen noemen dit bewustzijn “mindfulness”. Mindfulness kan je helpen meer van het leven te genieten en jezelf beter te begrijpen. Het kan de manier waarop je over het leven denkt en hoe je uitdagingen benadert positief veranderen.

Lees meer over mindfulness, inclusief stappen die je kunt nemen om meer mindful te zijn in je dagelijks leven.

3. Beweeg en wees lichamelijk actief

Waarom is sporten goed voor de mentale gezondheid

Actief zijn is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid en conditie. Bewijs toont ook aan dat het je geestelijk welzijn kan verbeteren door:

Doe meer van dit soort dingen:

  • Gratis activiteiten vinden om je te helpen fit te worden.
  • Begin met hardlopen.
  • Onderzoek hoe je kunt beginnen met zwemmen, fietsen of dansen.
  • Ge lekker wandelen.

Doe dit vooral niet

  • Het gevoel hebben dat je uren in een sportschool moet doorbrengen. Het is het beste om activiteiten te doen die je leuk vindt om te doen.

4. Blijf in contact met andere mensen

Samen met andere omgaan is goed voor je mentale gezondheid

Goede relaties zijn belangrijk voor je geestelijk welzijn. Ze kunnen:

  • Je helpen een gevoel van erbij horen en eigenwaarde op te bouwen

je de gelegenheid geven om positieve ervaringen te delen

  • Emotionele steun bieden en je in staat stellen anderen te steunen

Er zijn veel dingen die je kunt proberen om sterkere en hechtere relaties op te bouwen:

Probeer dit soort dingen te doen:

  • Neem indien mogelijk, elke dag tijd om bij je familie te zijn en probeer bijvoorbeeld een vast tijdstip af te spreken om samen te eten
  • Regel een dagje uit met vrienden die je een tijdje niet hebt gezien
  • Probeer de tv uit te zetten om met je partner, kinderen, vrienden of familie te praten of een spelletje te spelen
  • Ga lunchen met een collega
  • Bezoek een vriend of familielid die steun of gezelschap nodig heeft
  • Doe vrijwilligerswerk op een plaatselijke school, in een ziekenhuis of bij een gemeenschapsgroep.
  • Maak optimaal gebruik van technologie om in contact te blijven met vrienden en familie. Video-chat apps als Skype en FaceTime zijn handig, vooral als je ver uit elkaar woont.

Niet doen

  • Alleen technologie of sociale media gebruiken om relaties op te bouwen. Het is gemakkelijk om er een gewoonte van te maken om mensen alleen maar te sms’en, te berichten of te e-mailen

5. Deel en help anderen

Andere mensen helpen is goed voor de mentale gezondheid.

Onderzoek suggereert dat daden van geven en vriendelijkheid je geestelijk welzijn kunnen helpen verbeteren door:

  • Het creëren van positieve gevoelens en een gevoel van beloning.
  • Je een gevoel van doelgerichtheid en eigenwaarde te geven.
  • Je te helpen contact te maken met andere mensen.

Het kan gaan om kleine daden van vriendelijkheid naar andere mensen, of om grotere daden zoals vrijwilligerswerk in je plaatselijke omgeving.

Enkele voorbeelden van dingen die je zou kunnen proberen zijn:

  • Iemand bedanken voor iets wat hij of zij voor je heeft gedaan.
  • Vrienden, familie of collega’s vragen hoe het met hen gaat en echt naar hun antwoord luisteren.
  • Tijd doorbrengen met vrienden of familieleden die steun of gezelschap nodig hebben.
  • Aanbieden iemand die je kent te helpen met klussen of een werkproject.
  • Vrijwilligerswerk doen in je gemeenschap, zoals helpen in een school, ziekenhuis of verzorgingshuis.

Conclusie om jezelf mentaal beter te voelen.

Nogmaals ik ben geen medisch expert en dit zijn vooral 5 manieren uit mijn eigen ervaring om jezelf mentaal beter te voelen. Als je echt mentaal hulp nodig hebt, neem dan uiteraard contact op met een medisch specialist en iemand die hiervoor is opgeleid.

Mijn eigen conclusie is, kom in beweging. Stilstaan is achteruitgaan. Houd een ritme aan, rust goed uit, mediteer, ga naar buiten, doe dingen om jezelf bezig te houden en doe dingen die je energie geven en waar je blij van wordt. Stapje voor stapje en geef nooit op:)

Lees ook deze artikelen:

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in