Wil jij gelukkiger worden? In dit artikel deel ik 12 gemakkelijke manieren om een gelukkigere versie van jezelf te worden.

Gelukkiger worden door 12 simpele manieren

Geluk ziet er voor iedereen anders uit. Voor jou is het misschien tevreden zijn met wie je bent. Het hebben van een veilig netwerk van vrienden die je onvoorwaardelijk accepteren en steunen. Elke dag kunnen doen wat jezelf wilt. Wandeltochten maken, steden bezoeken, andere mensen helpen. Of de vrijheid om je diepste dromen na te jagen.

Ongeacht jouw versie van echt geluk, een gelukkiger, tevredener leven is binnen handbereik.

Hieronder 12 simpele stappen die jezelf kan toepassen om gelukkig te “kunnen” worden.

1. Gelukkiger worden door diep ademhalen

Haal adem voor meer rust in je hoofd

Je bent gespannen, je schouders zijn gespannen en je kunt niet meer helder, scherp en positief nadenken. Dat gevoel kennen we allemaal.

Je instinct zegt je misschien om lang en diep adem te halen om jezelf te kalmeren.

Dat is een goed instinct. Diepe ademhalingsoefeningen helpen stress namelijk te verminderen.

De volgende keer dat je je gestrest of ten einde raad voelt, volg dan deze stappen:

  • Sluit je ogen. Probeer je een gelukkige herinnering of mooie plek voor te stellen.
  • Adem langzaam en diep in door je neus.
  • Adem langzaam uit door je mond of neus.
  • Herhaal dit proces verschillende keren, tot je jezelf begint te voelen kalmeren.

Als je het moeilijk vindt om langzaam en bewust adem te halen, probeer dan in je hoofd tot 5 te tellen bij elke inademing en uitademing.

Wanneer heb jij voor het laatst echt stilgestaan bij je ademhaling?

Lees hier meer over ademhaling

2. Sporten en bewegen

Waarom is sporten in de ochtend zo belangrijk en wat zijn de voordelen

Zorg goed voor je lichaam. Ons lichaam en onze geest zijn met elkaar verbonden.

Actief zijn maakt je niet alleen gelukkiger, maar het is ook goed voor onze lichamelijke gezondheid.

Het verbetert onmiddellijk je stemming en kan je zelfs uit een depressie halen. Je hoeft niet gelijk een hele marathon te rennen. Er zijn eenvoudige dingen die we allemaal kunnen doen om elke dag actiever te zijn.

Je kan ook je welzijn stimuleren door je los te koppelen van technologie, naar buiten te gaan en ervoor te zorgen dat we voldoende slapen!

Hoe blijf jij actief en gezond?

3. Geef en doe dingen voor anderen

Liefde

Zorgen om anderen is onmisbaar voor ons geluk. Andere mensen helpen is niet alleen goed voor hen en een fijn iets om te doen, maar het maakt je gelukkiger en gezonder.

Geven schept ook sterkere banden tussen mensen en het helpt om voor iedereen een gelukkigere samenleving op te bouwen.

Het gaat niet alleen om geld, we kunnen ook onze tijd, ideeën en energie geven. Dus als je je goed wilt voelen, doe dan goed!

Wanneer heb jij voor het laatst iets goed gedaan voor iemand anders?

4. Waardering en leven in het nu

Mindfulness voor lichaam en geest

Let op de wereld om je heen.

Ooit het gevoel gehad dat er meer in het leven moet zijn?

Dat is er ook! En het ligt vlak voor je neus.

Je hoeft alleen maar even stil te staan en het op te merken. Leren meer mindful en bewust te zijn kan wonderen doen voor ons welzijn op alle gebieden van het leven, zoals onze wandeling naar het werk, de manier waarop we eten of onze relaties.

Quotes Eckhart Tolle Realize deeply that the present moment is all you have. make the now primary focus of your life

Het helpt ons in harmonie te komen met onze gevoelens en stopt ons stil te staan bij het verleden of ons zorgen te maken over de toekomst, zodat we meer uit het alledaagse halen.

Wanneer sta jij echt stil en neem je waar?

5. Je emoties. Kies voor een positieve mindset.

Positieve mindset voor een gelukkig leven

Positieve emoties zoals vreugde, dankbaarheid, tevredenheid, inspiratie en trots zijn niet alleen geweldig op het moment zelf.

Het regelmatig ervaren van positieve emoties creëert een “opwaartse spiraal”, die helpt hulpbronnen op te bouwen.

Dus hoewel we realistisch moeten zijn over de ups en downs van het leven, helpt het om ons te concentreren op de goede aspecten van elke situatie.

Het glas half-vol in plaats van het glas half-leeg.

Waar voel jij je goed over?

6. Blijf nieuwe dingen leren

Quote Warren Buffett The most important investment you can make is in yourself. Warren Buffett

Leren beïnvloedt ons welzijn op veel positieve manieren. Het stelt je bloot aan nieuwe ideeën en helpt je nieuwsgierig en betrokken te blijven.

Het geeft een gevoel van vervulling en helpt je zelfvertrouwen en veerkracht op te krikken.

Er zijn veel manieren om nieuwe dingen te leren.

Je kan een vaardigheid delen met vrienden, lid worden van een club, leren zingen, een nieuwe sport beoefenen en nog veel meer.

Welke nieuwe dingen heb je onlangs geprobeerd?

Hoe kan je nieuwe vaardigheden leren? 10 strategieën om beter te leren.

7. Maak contact met mensen

Gelukkig zijn door een sociaal leven

Relaties leveren de belangrijkste algemene bijdrage aan geluk.

Mensen met sterke en brede sociale relaties zijn gelukkiger, gezonder en leven langer. Hechte relaties met familie en vrienden geven liefde, betekenis en steun vergroten ons gevoel van eigenwaarde.

Bredere netwerken brengen een gevoel van saamhorigheid. Dus actie ondernemen om je relaties te versterken en nieuwe verbindingen te creëren is essentieel voor geluk.

Wie is voor jou het belangrijkst?

8. Herstellen en veerkracht

20 inspirende Quotes over Doorzettingsvermogen

Zoek manieren om terug te krabbelen.

Ieder van ons kent in zijn leven tijden van stress, verlies, mislukking of trauma. Maar hoe je daarop reageert heeft een grote invloed op je welzijn.

Ja kan vaak niet kiezen wat je overkomt, maar je kunt wel je eigen houding kiezen tegenover wat er gebeurt.

In de praktijk is dat niet altijd gemakkelijk maar veerkracht kan net als veel andere levensvaardigheden aangeleerd worden.

Hoe krabbel jij terug in moeilijke tijden?

9. Weten waar je naartoe gaat (richting)

Waarom is het zo belangrijk om een duidelijke visie te hebben

Je goed voelen over de toekomst is belangrijk voor je geluk.

We hebben allemaal doelen nodig om ons te motiveren en die moeten uitdagend genoeg zijn je op te winden, maar ook haalbaar en realistisch.

Als we proberen het onmogelijke te bereiken, brengt dat onnodige stress.

Het kiezen van ambitieuze maar realistische doelen geeft je leven richting en brengt een gevoel van voldoening en tevredenheid als je ze bereikt.

Quote Andrew Carnegie If you want to be happy set a goal that commands your thoughts liberates your energy and inspires your hopes

Wat zijn jouw belangrijkste doelen?

Waarom is het zo belangrijk om een duidelijke visie te hebben?

10. Accepteer jezelf en wees trots op wie je bent

Accepteer jezelf om gelukkiger te zijn

Niemand is volmaakt. Maar te vaak vergelijken we onze binnenkant met de buitenkant van andere mensen.

Stilstaan bij onze gebreken, wat we niet zijn in plaats van wat we wel hebben maakt het veel moeilijker om gelukkig te zijn.

Jezelf leren accepteren, inclusief je gebreken en vriendelijker zijn voor jezelf zijn als er dingen misgaan vergroot je levensvreugde, je veerkracht en je welzijn.

Het helpt daarnaast ook om anderen te accepteren zoals ze zijn.

Waar ben jij trots op?

11. Betekenis en deel uitmaken van iets groters.

Zorg voor voldoende geld en minimaal 6 maanden aan een noodfonds

Mensen die zin en doel in hun leven hebben zijn gelukkiger, voelen zich meer in controle en halen meer uit wat ze doen.

Ze ervaren ook minder stress, angst en depressie.

Maar waar vind je betekenis of zingeving? Het kan je geloof zijn, ouder zijn of een baan hebben die een verschil maakt.

De antwoorden verschillen voor ieder van ons, maar ze houden allemaal in dat we verbonden zijn met iets dat groter is dan onszelf.

Wat geeft jouw leven zin?

12. Glimlach

Glimlach voor een gelukkig leven

Je bent geneigd te glimlachen als je blij bent. Maar het is eigenlijk tweerichtingsverkeer.

We glimlachen omdat we blij zijn en glimlachen zorgt ervoor dat de hersenen dopamine vrijgeven, waardoor we gelukkiger worden.

Dat betekent niet dat je de hele tijd met een nep glimlach op je gezicht moet rondlopen.

Maar de volgende keer dat je merkt dat je je neerslachtig voelt, tover dan een glimlach tevoorschijn en kijk wat er gebeurt.

Of probeer elke ochtend te beginnen met naar jezelf te glimlachen in de spiegel.

Wanneer heb jij voor het laatst echt geglimlacht?   

13. Dankbaarheid (bonus) 

Dankbaarheid

Deze mag wat mij betreft niet in het rijtje ontbreken en is wat mij betreft één van de meest belangrijke. Dankbaarheid.

Dankbaar zijn kan ons hele perspectief op de wereld veranderen.

Iedereen zijn definitie van succes of geluk is anders, maar wat jouw definitie van succes ook is, we willen allemaal meer.

Dat verlangen naar meer kan ons blind maken voor hetgeen wat we al hebben, maar waar we wel dankbaar voor moeten zijn.

Dankbaarheid beoefenen op dagbasis helpt je groeien als persoon en het leven meer waarderen. Als je consistent bent in het beoefenen van dankbaarheid, dan merk je snel dat je beetje voor beetje, steeds dankbaarder en positiever in het leven staat.

Lees hier 20 quotes over dankbaarheid. 

Waarvoor ben jij dankbaar in je leven?

Waar word jij gelukkig van? En welke manieren pas jij toe om gelukkiger te worden?

Laat het achter in de comments 🙂

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here